Thursday 16 June 2011

Maklumat Pusat InfoSTI@MOSTI Kota Marudu

LATAR BELAKANG PUSAT INFOSTI@MOSTI KOTA MARUDU
Pusat InfoSTI@MOSTI Kota Marudu didirikan menggunakan Lot kedai dua tingkat. Sejak bermulanya program ini pada 22 Februari 2009, seramai 45 orang sukarelawan telah menjalani program Training-of-Trainer (ToT) mengenai ilmu berkaitan Sains, Teknologi dan Inovasi. Sukarelawan ini akan memberi latihan kepada orang ramai yang telah mendaftar di pusat-pusat InfoSTI@MOSTI tersebut. Ilmu yang diajar melalui kaedah ToT ini, telah dilaksanakan oleh agensi-agensi Kluster ICT MOSTI, dengan kerjasama badan-badan NGO dan korporat (Microsoft).
Setakat ini, jumlah keseluruhan peserta yang telah berjaya mengikuti kelas-kelas asas   seperti Asas Komputer, Asas Internet, AgriBazaar, Asas Pembangunan Laman Web dan Asas Keselamatan Siber adalah seramai 3,328 orang.
Pemantauan yang dilakukan oleh ahli jawatankuasa InfoSTI@MOSTI yang terdiri dari agensi MOSTI kluster ICT, ATSB dan CDC telah dilaksanakan melalui lawatan audit ke Sabah bagi memastikan pengendalian pusat-pusat adalah teratur dan menepati matlamat program. MOSTI (termasuk agensi MOSTI) telah mengadakan lawatan audit ke Sabah (pada 5 dan 6 ogos 2010) bagi memantau  kemajuan pelaksanaan Program InfoSTI@MOSTI.

MAKLUMAT PUSAT INFOSTI@MOSTI KOTA MARUDU

Jadual 1 : Maklumat pusat

Rajah 1: Lokasi Pusat



MAKLUMAT KELAS KOMUNITI PUSAT INFOSTI@MOSTI KOTA MARUDU

  • Kelas diadakan pada hari Ahad dan Isnin sahaja. Pada hari berkenaan, terdapat 2 slot pembelajaran iaitu pada pukul 8.00 pagi - 12.00 tengahari dan pada pukul 2.00 petang - 5.00 petang. Jadual dibawah merupakan slot mengikut umur bagi kelas-kelas yang dijalankan.
  • Modul yang diajar merangkumi asas komputer, penggunaan internet, dan Microsoft Office 2007. Bagi kelas kanak-kanak dibawah umur 13 tahun, peserta diajar mengenai cara memegang tetikus dengan cara melukis. Bagi kelas 30-65 tahun pula, terdapat penambahan modul iaitu Agribazaar, dimana peserta diajar mengenai perniagaan dan pertanian.
Jadual 2 : Maklumat kelas komuniti



MAKLUMAT PERALATAN DAN PERKAKASAN DI PUSAT INFOSTI@MOSTI KOTA MARUDU

Jadual 3: Maklumat Peralatan dan perkakasan di Pusat


MAKLUMAT OPERATOR PUSAT INFOSTI@MOSTI KOTA MARUDU
  • Operator bagi Pusat InfoSTI@MOSTI di Kota Marudu adalah En. Henry dan Pn. Evestetika.


GAMBAR PUSAT INFOSTI@MOSTI KOTA MARUDU

Rajah 2 : Gambar pusat dan kelas